Oyunlaştırma e-öğrenmede son yılların en popüler kavramlarından biri. Rozetler, seviyelerde ilerleme, kilidi açılan ödüller, çalışanların motivasyonunu artırıyor, onları profesyonel başarıya taşıyor.
eLearning Industry kurucusu Christopher Pappas yazdığı yazıda kurumsal eğitimlerde başarılı oyunlaştırma deneyimleri için 8 önemli ipucunu paylaştı[i].
1- Ölçme stratejinizi ölçülebilir hedeflerle birleştirin
Pappas yazısında kurumlarda oyunlaştırma stratejisinin ölçülebilir hedeflerle desteklenmesinin önemine vurgu yapıyor. Çalışanlarınızın neyi başarmaya ihtiyacı var? Hangi beceri açıklarını kapatmalılar? Pappas’a göre oyunlaştırma istenilen davranışları güçlendirmeli ve çalışanlara doğru bir yönde rehberlik etmeli.
2- Motivasyonu yüksek çalışanlara öncelik verin
Pappas’a göre online eğitimlere hazır çalışanlar, eforlarından ve proaktif yaklaşımlarından dolayı ödüllendirilmeli. Yazara göre onların coşkusunu arttırmanın ve işlerini tanınır kılmanın en iyi yollarından biri, onlara gururla sergileyebilecekleri rozetler sunmak olabilir. Diğer taraftan biraz daha geriden gelenleri de cesaretlendirmek için, oyuna dahil etmek için onlara da başlangıç bonusları sunulabilir.
3- Çalışanların başarılarının karşılığını belirleyin
Pappas’a göre ödül çabayla eşleşmeli. Bu da organize oyunlaştırma kriterleri gerektirir. Ödüllendirilecek faaliyetler veya davranışlar ne olacak, nasıl ödüllendirilecek? Yazar bunların şeffaf bir şekilde tanımlamanın da önemine değinirken, hangi faaliyetlerin ödül hak ettiğini, ek ödüller kazanmak için neler yapılabileceğini grafiklerle açıklamanın önemli olduğunu kaydediyor.
4- Estetik olarak mutlu eden ödüller tasarlayın
Pappas ödülün kendisinin her zaman kendi başına önemli olduğunu, ancak bunu estetik bir şekilde paketlemenin de akıllıca olduğunu kaydediyor. Yazar örneğin benzersiz grafikler içeren renkli rozetlerin etki yaratacağını söylüyor ve bunların çalışanlara aktif katılım için olanak sunacağını söylüyor. Yazar ayrıca çalışanlara kendi ödüllerini özelleştirme şansını sunmanın, ilgi alanlarına, kişisel tercihlerine dayalı ödüller sunmanın da önemli olduğunu kaydediyor.
5- İç motivasyon yaratıcılara güvenin
Pappas yazısında birçok şirketin çalışanlarını motive etmek için hediye kartları gibi ödüller verebildiğini söylerken, ama bunun genellikle kurumsal e-öğrenme deneyimlerinde oyun oynamanın amacına ters düştüğünü söylüyor. Bu tür ödüllerin, çalışanların becerilerini ve çalışma uygulamalarını iyileştirmek yerine bunları almaya odaklanmaya neden olduğunu hatırlatıyor. Bunun da anlamlı değişiklikler yapma olasılığını düşürdüğünü kaydeden Pappas, içsel motivatörlerin bu noktada önemli olduğunu kaydediyor. Yazara göre rozetler, puanlar ve seviyeler, çalışanları, potansiyellerini yerine getirmek için doruklarına çıkarmaya teşvik eder. Pappas bunların maddi bir karşılığının olmayacağını ancak, çalışanların edineceği bilgi ve becerilerin altın değerinde olacağını kaydediyor.
6- Liderlik tablolarıyla rekabeti teşvik edin
Pappas’a göre liderlik tabloları, bir taraftan çalışanların zayıf yönleri üzerinde çalışmalarına olanak tanırken diğer taraftan çalışanlara başarılarını gösterme ve iş arkadaşlarıyla rekabet etme şansı sunar. Yazar buradaki temel kriterin herkesin aynı ölçütler içinde yarışması, sıralamanın nasıl oluştuğunu ve sıralamada nasıl yukarı çıkacağını bilmesi olduğunu söylüyor.
7- Bir hikayeyle çerçeveleyin
Pappas’a göre kurumsal e-öğrenmede oyunlaştırma kişisel ve ilişkisel olmalı. Bunu sağlamanın, çalışanları duygusal olarak eğitime çekmenin en etkili yolu ise her şeyden önce eğitimi bir hikayeyle çerçevelemektir. Pappas bu noktada çalışanları içinde ilerleyecekleri epik bir maceraya davet etmenin, eğitime unutulmaz karakterler eklemenin yaratacağı etkiyi vurguluyor.
8- Oyun mekaniğini fazla karmaşıklaştırmayın
Pappas yazısında, eğer ödüllendirme kriterleri söz konusuysa basit olanın en iyi olacağını söylüyor. Çalışanların her bir ödülü nasıl elde edebileceklerini ve onlara ne yarar sağlayacağını bilmesinin basitlik anlamında önemli olduğunu vurguluyor. Yazar süreci zorlaştıran yarım puanlar, kombine sistemler gibi karmaşık kurallardan kaçınmak gerektiğini, işleri basit, eğlenceli ve ilgi çekici tutmanın önemli olduğunu kaydediyor.
Pappas yazısının sonunda, oyunlaştırmanın başarısının çalışanların katılımı sağlamakta, etkili oyun mekanikleri kullanmakta ve içsel motivasyonda olduğunu vurguluyor. Yazar ödülün sadece ödül olmadığını, çalışanlara ilham vermek ve potansiyellerini gerçekleştirmelerine yardımcı olmak için bir araç olduğunu kaydediyor. Pappas, başarılı oyunlaştırma deneyimleri için bu yazıda yer verilen 8 sırrı kullanmanın önemli olduğunu belirterek yazısını sonlandırıyor.
[i] Pappas, C. (2017). 8 Secrets To Gamification Success In Corporate eLearning. https://elearningindustry.com/secrets-gamification-success-corporate-elearning adresinden erişilmiştir.